Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Henk Franeker - WaarBenJij.nu Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Henk Franeker - WaarBenJij.nu

Wenen

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

11 Augustus 2023 | Oostenrijk, Wenen

We zijn vandaag aangekomen in Wenen. Na een rit van bijna 95 kilometer vanuit het dorpje Großkrut. Waar we tot onze verbazing vannacht een mooi en luxueus onderkomen hadden. Niet iets wat je verwacht in een klein Oostenrijks dorpje vlakbij de Tsjechische grens. De huisjes in Großkrut zagen er overigens precies zo uit als in Valtice, de grensplaats aan de andere kant.

Essentieel voor gisteren en voor vandaag; het was droog en zonnig. En dat verandert mijn terugblik op deze reis. Reizen in de regen levert gedoe met natte kleren, chagrijnige herinneringen en sombere beelden. Nu fietsten we op steeds vlakkere wegen in een lekker zonnetje naar het eindpunt van onze reis. We arriveerden om twee uur bij de Donau en reden via het Donau-eiland naar het centrum. We hadden om drie uur in het hotel kunnen zijn, ware het niet dat Luuk’s achterrem het had begeven. We hoorden gisteren al het typische en verontrustende geluid van staal op staal. En vanochtend bleek inderdaad dat de rem nauwelijks meer deed waar hij voor bedoeld was. Uitkijken naar een fietsenmaker dus. En die vonden we op weg naar Wenen-Zentrum. De fiets ging in de takels en al snel bleken rem en remkabel totaal versleten. Luuk was voor de reis nog bij zijn fietsenmaker langs geweest. “Die remmen gaan nog wel een poosje mee”. Ik vermoed dat Luuk niet meer bij deze zaak terugkomt.

Na het oponthoud bij de fietsenzaak gingen we voor de foto’s naar het Prater. We hebben een aardige voorbijgangster mooie plaatjes laten maken recht vóór het iconische reuzenrad. Daarna mocht ik navigeren naar het hotel. Maps.me is buitengewoon nauwkeurig, maar op de fiets het zeer drukke verkeer in de smiezen houden, met de voortdurend veranderende fietspaden, kijkend op een klein schermpje, vraagt veel concentratie. Ik was blij dat ik de jongens veilig bij het hotel kon afzetten.

Even een terugblik voor mezelf. Fysiek ging het redelijk goed. Ik ben geen twintig meer, maar de conditie is goed en werd ook beter in de afgelopen weken. Geen blessures, soms een beetje een vervelend gevoel in mijn linker Achillespees. Daar bleef het bij. Als ik op zeer steile beklimmingen mijn ademhaling onder controle kan houden, gaat het allemaal goed. Maar soms wil ik te snel en raakt de zuurstoftoevoer ontregeld. Maat houden is het devies.

De fiets hield het redelijk goed. Inmiddels heb ik de afgelopen twee jaar drie keer een lekke band gehad. Dat is teveel voor de kwaliteit die deze band belooft. Daar staat wel tegenover dat de 50 millimeter brede banden zeer veel comfort en grip bieden op gravel- en modderwegen. En daar hadden we er heel veel van. Dat is een voordeel ten opzichte van de de Marathon Plus-banden waar Sjon en Luuk mee fietsen. Maar die gaan dan weer niet lek… Het probleem met de lekkende Rohloff-naaf is nog niet opgelost. Ik verlies nog steeds olie. En de voorrem piepte tot twee dagen geleden ook als vanouds. Al met al is deze fiets nog niet mijn meest betrouwbare kameraad geworden.

Morgen op pad Wenen in. Ik heb een aantal wensen waaronder het Kunsthistorisch Museum en het Palais Ephrussi.

Maar eerst even bijkomen van deze mooie maar inspannende tocht….


  • 11 Augustus 2023 - 21:22

    Baukje:

    Met plezier dagelijks je beeldend beschreven reisverslagen gelezen, respect voor je volharding en prestatie.

    Wenen behaald, proficiat!

    Een beetje jammer voor mij als lezer is het wel, dit einde der reisverslagen.

    Schönen Aufenthalt in Wien wünsche ich Dir!


  • 11 Augustus 2023 - 23:30

    Sjoerd:

    Het was mooi je te volgen, Henk. Je hebt bovendien een prettige schrijfstijl.

    Dank voor het delen!

    Sjoerd


  • 12 Augustus 2023 - 08:03

    Onne:

    Was aangenaam je te volgen!


  • 12 Augustus 2023 - 08:24

    Wim:

    Gefeliciteerd, Henk! Het was spannender dan ooit. TOP.


  • 12 Augustus 2023 - 20:32

    Douwien:

    Mooi! Alweer een fietstocht die afgevinkt kan worden. Leuk jullie belevenissen zo te volgen! Geniet nog even in Wenen!


  • 12 Augustus 2023 - 20:32

    Douwien:


  • 12 Augustus 2023 - 21:33

    Sita:

    Wat een prestatie, Henk! Met al het slechte weer van dit jaar ben ik meer onder de indruk dan vorige keren. Dankjewel voor elke dag een mooi verhaal over jullie belevenissen.


  • 13 Augustus 2023 - 08:53

    Martha Hofstra:

    Ook ik heb je ook met veel leesplezier gevolgd !! Goede reis terug naar Anneke [e-1f600]


  • 13 Augustus 2023 - 22:10

    Tineke:

    Hoopte nog op een verslag van jou over jullie bezoek aan alle bijzondere gebouwen, etc. in Wenen. Maar helaas! Dat geeft ook niet.

    Maar wat een fietstocht hadden jullie Henk! Zoveel beleefd, soms ging het net goed. Altijd je hoofd er bij houden. Ik was blij dat jullie heelhuids in Wenen aangekomen waren.

    Veel dank voor al je mooie verhalen en goede terugreis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Wenen

Naar Wenen

Naar Wenen via Praag in juli en augustus 2023

Recente Reisverslagen:

15 Augustus 2023

Op weg naar huis

11 Augustus 2023

Wenen

10 Augustus 2023

Langs de grens, twee

09 Augustus 2023

Fietsen langs de grens

08 Augustus 2023

Bijna droog
Henk

Onderweg naar een mooie bestemming!

Actief sinds 01 Aug. 2019
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 17809

Voorgaande reizen:

21 Juli 2023 - 15 Augustus 2023

Naar Wenen

01 Juni 2022 - 01 Augustus 2022

Naar Santiago

10 Juli 2021 - 21 Juli 2021

Naar Berlijn

03 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Naar Rome

Landen bezocht: