Praag! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Henk Franeker - WaarBenJij.nu Praag! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Henk Franeker - WaarBenJij.nu

Praag!

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

03 Augustus 2023 | Tsjechische Republiek, Praag

Van Dobriv naar Praag, 90 kilometer

We vertrokken om half negen uit ons jaren-zestigpension. Gisteravond hebben we nog gewandeld langs het riviertje en de oude panden bekeken waar vroeger de hamers op waterkracht van ijzer harden tot staal. De route voerde via een bospad met een forse stijging naar het hotel van Sjon en M. een paar kilometer verderop. Op dat bospad verloor mijn achterwiel grip, ik bleef nog net staande op de helling maar moest lopend naar boven. Opnieuw opstappen lukt niet in een klim op een keienpad. Met Sjon en M. gingen we in rap tempo richting Praag, een formidabele rugwind, een dalend profiel en een zonnetje aan de hemel maakten er een prachtige fietsdag van.

Langs fraaie dorpen en een prachtige route langs de Berounka kwamen we al snel in het drukke verkeer van Praag. Anneke en ik zijn er vaak geweest, op bezoek bij vriend R. die hier jaren een hotel heeft gehad.

Ik herken plekken, maar de routes zijn moeilijk en het verkeer is verschrikkelijk. Voor de vorm zijn er her en der fietsjes op het asfalt geschilderd, maar dat heeft verder geen specifieke betekenis.

Op het Wenceslasplein maken we foto’s. Daar ligt ook de plaquette ter nagedachtenis aan Jan Palach. Voor Sjon zijn eerste politieke herinnering. Voor mij ook zo ongeveer. Meester Fokkema besteedde in de vierde klas in 1968 aandacht aan de inval van de Russische troepen. In datzelfde jaar werd Robert Kennedy vermoord. Mijn vader vertelde me toen over de oudere broer van Robert, die ook vermoord was. Mijn vader bewaarde de kranten van historische gebeurtenissen. Niet veel later zat ik gebogen over het Friesch Dagblad van 24 november 1963. Sinds dat moment ben ik een fervent krantenlezer.

We drinken een biertje op de mooie reis. M. zal ons straks gaan verlaten en dan gaan we door naar Wenen.

We zijn drie dagen in Praag. Nu eerst de was doen.


  • 03 Augustus 2023 - 23:06

    Wim Zijlstra:

    Geweldig. Zo ver gekomen. Zo ver teruggekeken, de geschiedenislessen van Meester Fokkema.

    Het razende verkeer.

    De mooie stad.

    Veel plezier!

    [e-1f64b][e-1f3fb]‍[e-2642]️

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Praag

Naar Wenen

Naar Wenen via Praag in juli en augustus 2023

Recente Reisverslagen:

15 Augustus 2023

Op weg naar huis

11 Augustus 2023

Wenen

10 Augustus 2023

Langs de grens, twee

09 Augustus 2023

Fietsen langs de grens

08 Augustus 2023

Bijna droog
Henk

Onderweg naar een mooie bestemming!

Actief sinds 01 Aug. 2019
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 17809

Voorgaande reizen:

21 Juli 2023 - 15 Augustus 2023

Naar Wenen

01 Juni 2022 - 01 Augustus 2022

Naar Santiago

10 Juli 2021 - 21 Juli 2021

Naar Berlijn

03 Augustus 2019 - 30 Augustus 2019

Naar Rome

Landen bezocht: