Wandelen in Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Henk Franeker - WaarBenJij.nu Wandelen in Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Henk Franeker - WaarBenJij.nu

Wandelen in Berlijn

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

20 Juli 2021 | Duitsland, Berlijn

Gisteren ontbeten bij de supermarkt. Afgeblaft door een blonde mevrouw; wie binnen wilde zitten moest een bewijs laten zien van dubbele vaccinatie. Dan maar buiten. Op het station de terugreis bestudeerd, dat klinkt overbodig, maar is het niet. Het Hauptbahnhof is een complex station met veel verschillende niveaus. De fietsen moeten met liften omhoog. Enfin, we hebben een en ander nu in beeld. De reis ging vervolgens naar Ost; Prenzlauerberg om precies te zijn. Luuk was inmiddels wegens amoureuze ontwikkelingen (of afwikkelingen?) zijn eigen weg gegaan. Berlijn bouwt als een gek. Nog steeds staan er bouwkranen op ongeveer elke straathoek. Men maakt nu ook kennis met teveel fietsen. Bij het station staat tegen elk hek een tros fietsen vastgeketend. En ook de Swapfiets met zijn blauwe band is in Berlijn gearriveerd.
De Elisabethkirche was een COVID-testlocatie geworden, een vreemde gewaarwording.
Met S. een biertje gedronken aan de Spree en vervolgens op Savignyplatz met Luuk gegeten. Een mooie dag!
De tweede dag begon met een zeer uitgebreid ontbijt in het hotel. Daarna een mooie wandeling door het historische centrum van Berlin. Het Humboldforum wordt vandaag geopend, na acht jaar bouwen is het Stadtschloss klaar. Alles is afgezet. Ook de binnenplaatsen kunnen we niet bezoeken. Ik heb zeker zes jaar lang de bouw van het Schloss gevolgd via de webcam. Een beetje teleurstellend dat ik niet op gastenlijst sta. Het weerzien met de beelden van Stefan Balkenhol is een vreugde. Luuk gaat eten met Annemarie, en S. en ik kiezen voor de Italiaan vlakbij het hotel. We sluiten de reis af met een grappa. Morgenochtend met de trein naar huis.